«Det finnes bare én måte å gjøre det på. Skikkelig.»

«Citius, altius, fortius» er latin for «fortere, høyere, sterkere» – og mottoet for de olympiske lekene. Det skal inspirere idrettsutøvere til å yte bedre i vennlig kappestrid hvert fjerde år.

I TINE jobber vi også hele tiden for å prestere bedre. Som på de aller fleste arenaer blir andre aktører bedre – og nye kommer til. Noen er store, andre mindre, og de kommer både fra Norge og fra andre land. Dette skal inspirere oss og sørge for at vi leverer fortere, høyere og sterkere slik at forbrukere og kunder får den kvaliteten og det mangfoldet de etterspør til rett tid og riktig pris. Våre merkevarer skal være foretrukne av forbruker og kunder. Vi skal skape lønnsomhet, volum- og verdivekst for kundene gjennom solid kunnskap om forbrukerbehov og hva som driver vekst og lønnsomhet i de respektive kategorier. Vi skal videreutvikle trygge, sunnere og smartere mat fra melk. Vi skal forene fornying og tradisjon.

En av hovedveiene til dette målet er forbedringsprosjektet Styrk TINE, som vi iverksatte i 2013 for å forsterke konkurransekraften vår. TINEs posisjon er solid, men i et marked hvor konkurransen er tiltakende og rammebetingelsene utfordres, må vi hele tiden være i forkant med endringer og forbedringer. Vi har satt oss som mål å forbedre inntekts- og kostnadsbildet med en resultateffekt på 750 millioner kroner. Det er en svært offensiv målsetting. Og det må den være. For skal TINE stå løpet ut, så må vi utvikle oss raskest og mest.

Vi kommer i mål med forbedringsprosjektet, som løper ut 2015. Delprosjektene er mange, gjennomføringsevnen er god, og vi henter allerede i dag ut effekter.

Men kanskje enda viktigere enn de endringene vi kan gjøre i måten vi gjør jobben vår på, er hvilken innstilling vi går til arbeidet med. Som vi sier i TINE-filmen som rullet på skjermene i året som gikk: «Det finnes bare én måte å gjøre det på. Skikkelig.»

Hanne Refsholt

Det har vi hele tiden i ryggmargen. Slik som melke­­bonden. Vi skal effektivisere oss og styrke konkurransekraften vår. Vi skal utvikle en enda mer markeds- og endringsorientert organisasjon.

Vi skal gjøre at TINE leverer fortere, høyere og sterkere. Og vi skal gjøre det på skikkelig vis. Med omtanke for miljøet og samfunnet rundt oss.

Først da har vi gjort det som er målet vårt. Stått løpet ut – og er til og med klar for en ny runde.

hanne_refsholt_sign

Hanne Refsholt

Konsernsjef